Google+

Kontakt

CARTEC K.Wiśniewski B.Nowak spółka jawna

ul. Zbożowa 10b
40-657 Katowice


tel:
32 203 03 13
32 252 01 72

email:
info@cartec-polska.pl, biuro@cartec-polska.pl, cartec@cartec-polska.pl

PROCES POWSTAWANIA STACJI KONTROLI POJAZDÓW OD A DO Z

 

Chcąc uruchomić Stację Kontroli Pojazdów trzeba liczyć się z odpowiednim przygotowaniem zarówno merytorycznym, jak i finansowym. Jako firma istniejąca na rynku od ponad 23 lat zajmujemy się kompleksowym wyposażeniem Podstawowych i Okręgowych Stacji Kontroli Pojazdów oraz warsztatów samochodowych, wiemy zatem z jakimi zagadnieniami należy się zmierzyć, zanim takowa stacja będzie w pełni gotowa do przyjęcia klientów.

           Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją, w której Inwestor jest dopiero na etapie kupna działki, warto zapoznać się z wymaganiami Dziennika Ustaw nr 40. Pokrótce opiszę jak wygląda proces uruchomienia w/w inwestycji. Gdy mamy już zakupioną działkę o odpowiednich rozmiarach oraz posiadamy odpowiedni obiekt, ważne jest, aby zaopatrzyć się w projekt obiektu dostosowany do potrzeb stacji kontroli pojazdów. I tu nasuwa się uwaga, ku przestrodze inwestorów: nie wszystkie pracownie projektowe posiadają taką wiedzę i doświadczenie, że są w stanie wykonać w sposób właściwy taki projekt, dlatego też niezbędna jest weryfikacja ostatecznej wersji projektu przed uregulowaniem należności. Weryfikacje takie są w stanie wykonać firmy specjalizujące od wielu lat w wyposażanie stacji kontroli pojazdów. Następnie na podstawie projektu należy uzyskać zezwolenie na budowę (lub remont) obiektu ze starostwa.

           Kolejnym etapem jest wykonanie wszystkich prac budowlanych – jest to pierwszy ważny element, od którego zależny jest koszt inwestycji, jaką jest Stacja Kontroli Pojazdów. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dzisiaj coraz rzadziej budowane są same stacje. Coraz częściej Inwestorzy decydują się na budowę całego kompleksu, który wyposażony jest także w stanowiska warsztatowe (geometria, wulkanizacja, drobne naprawy, przeglądy), co może wpłynąć pozytywnie na rentowność obiektu. Wracając jednak do kosztów, co musimy wziąć pod uwagę? W zależności od przeznaczenia stacji, musimy zaplanować jaka będzie powierzchnia pomieszczenia. Dalej, na cenę wpływ mają użyte materiały zasadnicze oraz wykończeniowe, sposób ogrzewania, a także „luksusy”, np. klimatyzacja, specjalne oświetlenie itp...

 

stacja_cartec

          Następny etap, który zasadniczo wpływa na koszty, to oczywiście wyposażenie stacji. Możemy mówić o dwóch rozwiązaniach. Pierwsze rozwiązanie polega na zestawieniu najtańszego wyposażenia z różnych źródeł, np. oferty na Allegro. Ta wersja daje jakąś korzyść materialną w momencie kupna, niestety bardzo często w trakcie eksploatacji tych urządzeń wychodzi na jaw niekompetencja, a czasami nawet niechęć do sprawnego załatwienia zgłoszeń reklamacyjnych przez sprzedającego, ze względu na brak możliwości z jego strony – i w tym momencie bardzo często sprawdza się powiedzenie, że „co tanie, to drogie”. Drugim rozwiązaniem jest wyposażenie stacji w zestaw urządzeń z jednej, renomowanej firmy, która wraz ze swoją ofertą zapewni doradztwo w zakresie wyboru najbardziej optymalnych, sprawdzonych maszyn, jak i całą resztę, tzn. transport, montaż, uruchomienie, szkolenie, zestawienie dokumentacji itp. Istotne jest także sprawdzenie, czy firma oferująca wyposażenie posiada autoryzację producenta w zakresie obrotu handlowego jak i autoryzację „serwisową”, pozwalającą na naprawy gwarancyjne, jak i pogwarancyjne. Ważne, aby stacja wyposażona była w odpowiednie urządzenia. Obowiązkowe wyposażenie stacji kontroli to: rolkowe stanowisko, przeznaczone do badania układów hamulcowych, tzw. rolki hamulcowe, dalej urządzenia do kontroli ustawienia kół, tzw. płyty zbieżności, urządzenia przeznaczane do sprawdzania amortyzatorów, hydrauliczne lub pneumatyczne urządzenia umożliwiające sprawdzanie luzów w układzie zawieszenia, tzw. szarpaki, analizatory spalin i dymomierze, opóźnieniomierze, urządzenia do badania hamulca najazdowego przyczep, przyrządy do pomiaru hałasu i ciśnienia w ogumieniu, czujniki gazu, wykrywacze nieszczelności gazowej, odciągi spalin, dźwigniki hydrauliczne kanałowe do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz urządzenia do kontroli regulacji geometrii, a także drobny sprzęt dodatkowy, zgodny z Dz. U. nr 40, poz. 275 z dn. 10.02.2006r, w którym to mamy pełny wykaz urządzeń oraz rozgraniczenie na wyposażenie dla Podstawowej i Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.

 

stacja_podnosnik

           Kolejny etap procedury to dokonanie odbioru obiektu przez nadzór budowalny, a więc uzyskanie decyzji nadzoru budowlanego zezwalającej na użytkowanie budynku zgodnie z prawem (odbiór budynku przez BHP, PIP, Straż Pożarna).
Gdy procedura odbioru zakończyła się pomyślnie, możemy ruszyć z montażem urządzeń w przygotowanym do tego budynku. Jeżeli zdecydowaliśmy się na podstawową Stację Kontroli Pojazdów, musimy postępować zgodnie z wytycznymi, zawartymi w Rozdziale 2, Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa, które to reguluje jej minimalne wyposażenie.
          Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by stacja, czy to podstawowa, czy okręgowa wyposażona była w urządzenia i przyrządy wykorzystywane do przeprowadzania badań i obsługi technicznej pojazdów, które wykraczają poza minimalne wymagania. Mogą to być na przykład waga nacisku osi, urządzenie do obsługi układów hamulcowych, tester do badania płynu hamulcowego, a także dobry tester diagnostyczny, np. z oscyloskopem.

Bardzo ważną kwestią, którą także należy wziąć pod uwagę jest wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego. Z czego składa się takie stanowisko? Są to: oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii elektrycznej, instalacja sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym co najmniej 0,6 MPa, odpływ ścieków do studzienki bezodpływowej lub do instalacji technologicznej, wentylacja naturalna oraz mechaniczna nawiewno-wywiewna, zapewniająca dodatkową awaryjną wymianę powietrza, indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe, ogrzewanie pomieszczenia, alarmowe czujniki nadmiernego poziomu tlenku węgla, gazu płynnego i ziemnego w stacji kontroli pojazdów.

 

stacja_cartec_kompakt


         Ostatnim elementem, który musimy wziąć pod uwagę przy planowaniu inwestycji to infrastruktura zewnętrzna, na którą składają się stanowisko zewnętrzne do badania hałasu, gdzie dla Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów powinno mieć ono 8,5 m x 16,5 m, natomiast dla SKP, przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t to 8,5 m x 10,5 m (nawierzchnia stanowiska powinna być bitumiczna, betonowa, kostkowa, klinkierowa, z płyt betonowych lub kamienno-betonowych) oraz, w zależności od kategorii stacji, miejsca parkingowe dla czterech pojazdów osobowych o DMC do 3,5 t i dwa stanowiska dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 ton.

         Podsumowując zagadnienie, ustawodawca wyraźnie określił wymagania, które musi spełnić Stacja Kontroli Pojazdów, natomiast koszt inwestycji może być diametralnie różny, gdyż zależny jest od wielu czynników, a należą do nich: wyobrażenia i wymagania estetyczne inwestora, pomysły projektanta, ostateczna wielkości inwestycji (sama stacja czy kompleks), lokalizacja inwestycji - co ma wpływ na koszty budowlane, w zależności od województwa, a także nakład na promocję poprzedzającą otwarcie jak i późniejsze koszty marketingowe.
         Jak wynika z powyższego artykułu możliwości jest wiele, natomiast ważne jest, by podejść solidnie do tematu, zarówno na etapie biznesplanu, jak i późniejszego wykonawstwa, w szczególności w momencie doboru wyposażenia i urządzeń do stacji, ponieważ to te urządzenia będą później pracować na zysk inwestora. Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu i stałemu kontaktowi z klientami, najlepiej wiemy jak ważny dla właścicieli stacji jest zarówno dobry sprzęt, jak i wsparcie serwisowe.

 

Krzysztof Wiśniewski

 

 

 



SnapOn
John Bean
Pro-Cut


Powered by Cartec. Design by: theme joomla 2.5  Valid XHTML and CSS.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystając z nich, zgadzasz się na użycie plików cookie. Polityka cookies.